ŞEBNEM, KALBEN’E KARŞI… YA DA ALIŞKANLIKLAR DEĞİŞİYOR MU?

Müzik dünyamızın iki süper kahramanı… Biri Şebnem Ferah. Yeri tartışılmaz. Kraliçe unvanını boşuna taşımıyor. Her albümü, tacının paha biçilmez birer mücevheri… Biri Kalben. Sevilen bir “ilk albüm”ü var. Popüler müzik dünyasına alternatif yollardan gelip, seyrüseferini başarıyla sürdüren bir başka kadın müzisyen.

Süper kahramanların birbirine karşı tekme tokat girişmesi çizgi romanlar ve filmlerde heyecan verici olabilir. Gerek sinema endüstrisi gerekse okuyucu/izleyici gözünde kahramanlar bundan kazançlı çıkar. Müzik endüstrisinde henüz böyle parlak fikirler neyse ki yok. Şebnem ve Kalben’i sahnede saç saça baş başa görmek hoş olmaz zaten. Lakin bundan bir ay önce, 10 Haziran Cuma günü Zoom & DMC yapım ve Arpej Yapım’ın iki iddialı klibi televizyonlarımızda, ceplerimizde ve kompüterlerimizde karşımıza çıktı. Önce Kalben albümünden, sanatçının kendi bestesi “Sadece”, ardından Metin Türkcan’ın solo albümünden Şebnem Ferah’ın seslendirdiği ve popüler müzik tarihimizin klasiklerinden Dilek Taşı… Yotube’nin Netd hesabında bu iki klip yan yana belirdiğinde beklenmedik bir karşılaşma da başlamış oldu. Bir köşede genç bir solistin kendi bestesi vardı. Diğer köşede deneyimli bir başka solistin sevilen bir gitaristin eşliğinde yorumu…

Yani burada karşı karşıya gelen iki yıldız değil, iki şarkıydı. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de cover şarkıların gücü ortada. Seçilen doğru bir şarkı, doğru bir düzenlemeyle, doğru bir yorumcu tarafından söylenirse bu şaşmaz bir formüldür. Dinleyicimiz de son yıllarda bu formül doğrultusunda beklenen tepkiyi vermiş ve nice eski şarkı, yeni yorumlarla hayat kazanırken yapımda emeği geçenlere de hayat vermiştir. Bu sadece popüler müzik alanında kabullenilmiş bir gerçek değildir. Geçtiğimiz yıl çıkan ve alternatif kulvarda yükselen isimlerin de yer aldığı “Kaset Zamanları” adlı albüm, Boğaziçi Üniversitesi’nin Radyo Boğaziçi Ödülleri’nde yılın proje albümü seçilmişti. Alternatif müzikte de doğru seslendirilmiş “cover” şarkılar karşılığını bulur.

Hal böyleyken tamamen doğru bir formülün ürünü bir şarkı, nasıl olur da yan yana gösterime girdiği bir başka şarkı yanında, dinleme oranları açısından hayli gerilere düşebilir? Fark öyle böyle değil. Bu yazının yazıldığı dakikalar içinde “Dilek Taşı” 374.481, “Sadece” ise 844.818 izleme elde etmiş durumda. Aradaki fark iki kattan çok daha fazla.

Şarkıları seslendiren isimlere bakıldığında, “istisnai” bir durum deyip geçmek kolay değil. Dinleyici eğilimleri doğru okunursa, müzik piyasasında artık kabul görmüş formüller o kadar garantili olmayabilir. İsimleri “tuhaf cümle”lerden oluşsun oluşmasın, alternatif kulvarda yapıtlarıyla yükselen yeni isimler yeni kurallarıyla geliyor. 1990 ve 2000’lerde “İndie” müzik yapımcılar ve onlarla yürümeye çalışan grup/sanatçılar, majör firmalarla beklenen paslaşmayı sağlayamadı. Şu an “kafa” yapımcı / grup birlikteliği çok az. Günümüzde alternatif gruplar içinde, genç dinleyicilerine “hit” olarak sunabilecekleri şarkıları tekli ya da albüm olarak internetten sunmayı tercih edenler daha fazla.

Her anlamda dinleyip görelim. Değişim bakalım müziğimize neler getirecek.

Güven Erkin Erkal



Diğerleri


B' DE BÖYLE BAK